Att ställa in sin växel från Cloudgruppen är alltid busenkelt - men har man aldrig gjort det förut, eller har glömt hur man gör, kan man självklart behöva lite hjälp på traven! Kom ihåg att du behöver vara administratör på bolaget som du ställer in växeln för.
1.Logga in på Cloudgruppen
Du loggar in genom ditt Mobila Bank-ID.
2. Klicka på fliken 'Växel'
Har du redan köpt ett eller flera fastnummer/växelnummer finns dessa listade under fliken 'Växel' i översiktsmenyn.
Klicka på det nummer som du vill administrera eller på den lilla symbolen 'pennan' för att börja konfigurera.
3. När du valt växel hamnar du i vår växelkonfigurator. Den ser ut så här:
Om det är första gången du loggar in och ser din växel kommer den vara tom som i exemplet ovan, om ni har en byggd växel sedan tidigare hittar ni den och alla valda steg här.
Enkelt kan man förklara det så att varje steg i växelkonfiguratorn beskriver vilken kedja som tar vid när en person ringer upp ert telefonnummer. Det som ligger överst är alltså första steget och sedan byggs växelns funktioner på nedåt.
4. Tryck på 'Välj vad som ska hända när kunden ringer'.
Som första steg väljer de flesta att lägga in 'Öppettider'. Genom att lägga in öppet-och stängtider kan du ställa in vilken växelkedja som kickar in när ni har öppet - och vad som händer när ni har stängt.
Exempel: Vid öppet - välj 'Knappval' så att en meny av knappval spelas upp och inringaren får välja om de vill trycka "1" för att komma till godisavdelningen eller "2" för att komma till chipsavdelningen. Vid stängt - spela upp ett meddelande som ber inringaren att återkomma när ni har öppet, eller be personen att spela in ett meddelande.
5. Fyll på med funktioner efter era egna behov
Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för hur ens växel som ska se ut. Vissa kunder väljer enklast möjliga växel, andra bygger ett helt maskineri av actions. Detta är helt upp till dig!
---
Hjälp?
Så, det var en kort guide i hur man kommer igång med att konfigurera sin växel - tveka inte på att höra av er om ni behöver hjälp. Vi finns självklart i chatten, precis som vanligt!
/Cloudgruppen